Katalog cyfrowy » Kolekcje » Wczesne prace » Zawodnik
drukuj
Atleta w numerowanym trykocie (23), uchwycony w pozie napięcia i marszu, nie porusza się naprzód – jego ruch jest jedynie pozorem.
Ciało zostaje unieruchomione w systemie wewnętrznego przymusu – jego gesty i pozycje wyznaczają strzałki, instrukcje, „linie proste materiału” (Straight Grain of Fabric), które przenikają kompozycję jak ciche dyrektywy niewidzialnego reżysera.
Rok 1969 to moment przesilenia – czas radykalnych zmian społecznych, technologicznych, rosnącej krytyki instytucji i strukturalnych mechanizmów kontroli. W sztuce tej dekady narasta napięcie między cielesnością a systemem, między indywidualnością a kodem. Praca Wełmińskiego doskonale rezonuje z tymi napięciami, lokując się na przecięciu surrealizmu, dadaistycznej ironii oraz konceptualnej dekonstrukcji znaczeń. Widać tu echa estetyki pop-artu i kolażu technicznego, a także zainteresowanie manualnością i instrukcją jako formą dominacji.
Zawodnik to figura egzystencjalna – człowiek próbujący wyrwać się z systemu, którego reguł sam nie ustalał. To ciało funkcjonujące w napięciu między dyscypliną a absurdem, między byciem wykonawcą a byciem materiałem. W tej opowieści o pozornej sprawczości kryje się cicha rezygnacja – i może właśnie w tej rezygnacji ujawnia się największy akt wolności.